tisdag 1 mars 2011

Sverige runt på tio dagar.


Idag gjorde jag nordligt rekord. Klockan 7 i morse var vi i Boden, vilket bortsett från Haparanda har varit den plats som varit längst norr ut för mig förrut. Nu är det slaget med bravur och jag är nu framme i Riksgränsen.

Här är det inte speciellt kallt men det ska vara runt 140cm snö i backarna och de närmaste dagarna ska det bara fortsätta att falla. Ser ganska mörkt ut för skidåkning på min födelsedag men vi får se.

Vi gör vårt bästa för att känna oss som hemma (det är ju trots allt här vi ska bo nu i tre månader) jag måste säga att det går ganska bra. Kläderna är för första gången på över ett halvår inte längre i en väska utan numera inplockad i en garderob, vilket känns otroligt skönt.

Måste också säga att jag får lite flashbacks, nu pratar nästan alla norrländska. Helt underbart, som i Luleå fast ändå inte, jag saknar den dialekten. Det kan ju vara den finaste svenska som finns... Lite skillnad också med säsongarna här jämnfört med typ Idre, känns som att medelåldern här håller sig lite högre än nitton bland personalen, men man vet aldrig och man ska ju faktiskt aldrig fråga om en kvinnas ålder...

Själv blir jag 22 om två dagar och det känns som att 19, 20 och 21 bara rusade iväg, men om jag ser tillbaka så vet jag hur mycket kul saker jag hunnit med på tre år. Ännu en gång ledsen att jag inte varit hemma så mycket under den tiden...

Nu ska vi se vad första kvällen i Gränsen har till oss att erbjuda!

Inga kommentarer: