lördag 2 oktober 2010

Restaurang AlliCat vs. Skagerack

Idag ar det dags for en extreeeemt tuff tavling har pa bloggen. Priset som star pa spel ar mitt otrooligt dyrbara omdome a la "Gott, gott gott i gott gott" som den Blekingebo(Carlshamnsbo...typ) som jag faktiskt ar i grund och botten.

Tavlingen gar ut pa att helt enkelt vara sa bra som mojligt. I-land moter U-Land. Och jag har noga valt ut tva restauranger som gor sig fint internationella pa sina var for sig unika vis.

AlliCat vs. Skagerack.
Hur ser menyn ut?
Alli: En liten plastparm likt de man fick notlister i pa skolkoren. Parmens rygg har en fin fargklick av rott och i menyn kan lasas. (har du inte ro att vanta pa maten, ga till McDonalds)
Skaggen: En fin bla parm, rengjord med massor med karlek under forsasongen. Har en inspiration likt pizzakrogarna hemma hos mig pa landet.
Hur ar personalen?
Alli: Ett gang galet glada brudar som dodar myggor med elracket. De talar delvis knaggig engelska och kan bjuda pa Arrackorange, utan arrack.
Skaggen: Den knaggiga engelskan fanns aven har, (talar for mig sjalv, nagot som snart ar historia) Har jagar/skrammer personalen fiskmasar med chilikorvar, platsormar och vattenpistol. Och det har hant att det serveras hamburgartallrik utan burgare. Annars ett glatt gang glada brudar - backade med en och annan karl!
Vad kan vi saga om specialerbjudanden i dryckesvag?
Alli: Ja vad sags om dubbel redbull med arrack, eller varfor inte en large eller small Bintang.
Skaggen: Har har vi falkonexport pa tapp och missa inte sommarens underbara Sangria.
Finns det nagra internationella influenser i matratterna?
Alli: Ja sannerligen, har serveras english breakfast, cheese a la france och sa klart kottbullar med lingon och potatismos. Bast av allt kanske ar att de erbjuder balanesiskt har i vissa utvalda kottbitar.
Skaggen: Ohja, har finns pizza fran italien, eller? Vi har fish and chips direkt fran London och sa ska vi inte glomma att fisken i fiskgratangen ar ju faktiskt fran Asien.
Ja och sa gasterna da, vad kan vi saga om de?
Alli: Hit kan du komma om du ar fran alla varldens horn. Blir du sen kompis med personalen och utvecklar dig sjalv till en sa kallad stammis da far du bjuda in hela barens kvallskonsumtion av shotar och spela fyllespel bade med och utan klader. Sen om du star upp pa din stol spritt sprangande naken da har du gett stallet gratis underhallning ocksa. Dock barnforbjuden!
Skaggen: Beroende pa personalens tillfalliga humor accepteras varierade beteende. Vid goda tillfallen ar du valkommen att ha hur roligt som helt mot att du behaller kladerna pa! Daremot finns ingen direkt dresscode, det ar helt ok att komma med joggingdress. Dock at det inte jattepopulart att komma i bara underklader. Klackar kan vara dumt ocksa eftersom det ar valdigt latt att fastna pa terassgovet, vilket kan bli onodigt pinsamt. Stallet ar dock fyllt av glada norskar!
Hur lang vantetid ar det pa maten:
Alli: Rakna med minst femtio minuter.
Skaggen: Kommer du en bra tid och skippar att kinabonga ar maten snabbt pa bordet, i alla fall ibland. Kinabongar du, mitt under full smash och ar allmant dryg och vimsig - Da kommer din mat nar den ar klar!
Och vinnaren ar:
Jag har en alldeles speciell forkarlek till bada stallerna pa tva helt olika satt. Jag vill hylla Skagerack med hela mitt hjarta, det far inte tros nagot annat. Allicat, ar ett stalle som serverar svenska kottbullar till mig som resande backpacker.
I mitt envaldiga omdome rostar jag fram AlliCat som vinnare. Och den storsta anledningen att Skagerack ar Sverige - alldeles lagom och sa. AlliCat ar utomlands och alldeles speciellt och vissa detaljer ar helt enkelt sa fel att det blir ratt!
Gor garna ditt eget val for vist vet du att det gar att kommentera pa min blogg!?

2 kommentarer:

Svedje sa...

Tror att du har rätt just nu Anna, för bästa stället är där du å Mats är!
Måste även säga att det tänds ett litet hopp hos dom som tycker att jag ska åka till asien när du berättar att de finns "vanlig" mat. Nu måste dom bara slå ijäl alla farliga djur så kanske jag kommer :)

Stora Kramar!

Pappa Pelle sa...

Mångfald berikar, något man inte märker om man bara sitter hemma och inte ser sig om eller tar till sig omvärlden. Man måste oxå vara reflekterande och ha ögon och öron öppna. Härlig betraktelse, och jag håller med Anna allt är så fel så det blir rätt.