onsdag 13 maj 2009

det luktar fotboll.


Platsen var: Heden i Göteborg
Klockan var: ungefär halv sex
Dagen var: Idag den 13e Maj 2009

Jag skulle nog räkna till att det var ett och ett halvt år sedan. Det var då jag levde med en boll under armen. När träningsschemat var planeringen över hela min vardag. Det var för ett och ett halvt år sedan som hela mitt liv kretsade kring fotbollen och dess underbara värld. 

Egentligen har jag varit mitt i det även under det senaste året, men motgångar har gjort att det är lite drygt en och en halv säsong sedan ordet fotboll i mitt liv var synonym till kärlek. Hur mycket jag än trodde att den där bollen skulle vara allt för mig hela livet så gick drömmarna en annan väg. När kroppen sa ifrån var det dags att se mig om efter andra värden i livet. Hårt nog kan jag erkänna både för mig själv och för andra nu att jag faktiskt funnit något annat. 

Idag i Göteborg slog det mig att jag verkligen inte vill spela fotboll på elitnivå längre,tanken slog mig samtidigt som jag också känner att det är den största drömmen jag har inom mig. Jag vet inte om det är för att jag vet att jag aldrig kommer stå som en i ett distriktslag och spela match med en talangscout vid sidan om planen. Jag kommer aldrig uppnå den drömmen jag en gång hade, men jag vet inte om det är därför eller om det faktiskt är så att andra saker numera betyder mer för mig än fotbollen alltid annars har gjort. 

Det var en vilsen Anna som stod där vid Heden idag och såg korpen lag leka lir på planen. Det spred sig en igenkännande känsla i kroppen på mig när jag kände lukten av gummiplopparna i konstgräset. Helt tom kände jag mig på något sätt. 

På spårvagnen hem en dryg timme senare tror jag att jag kom fram till att jag helt enkelt kommit till en period i livet då jag är rädd att binda upp mig någonstans. Jag drömmer efter andra saker, jag strävar efter andra mål bland stjärnorna och i samma stund som jag letar efter mig själv och hela undrar var "mitt hem" egentligen ligger??! tror jag att jag förstår att; 

Hur mycket fotbollen än har betytt för mig en gång är jag inte längre beredd att offra så mycket tid. Det är helt enkelt inte självklart för mig att binda mig till ett lag och rätta mig efter träningar och matcher. Jag tror att jag har mina skadade fötter av en anledning och jag tror att de mår som de mår eftersom jag ska göra något annat... 

Jag ska inte spela fotboll just nu - Jag ska ut och upptäcka världen och alla härliga människor som jag delar den med. Detta snurrade i mitt hjärnkontor ikväll.

Inga kommentarer: