fredag 24 oktober 2008

Tänkvärt

Eftersom det inte gick att blogga igår får jag ta igen de tänkvärda orden jag ville delat med mig av igår, idag istället.

Det var nämligen så att jag och Jörgen (lagledaren/halvchefen på jobbet) ramlade in i ett väldigt djupt samtal igår när vi stod och sporterade post. Samtalet föddes egentligen av att Jörgen insåg att jag gjorde min sista vecka på posten nu.

"Ska jag vara ärlig Anna så känns det riktigt tråkigt att du ska sluta här hos oss nu. Du är en riktigt bra tjej att jobba med. Ja för du har ju humor"

Ja nu var det sagt också. Hur som helst, det började lite som ironi och som ett av alla de skämt som kommer ur denna karls mun varje dag. Men när han sagt det där med att jag skulle sluta byttes skepnaden till väldigt mycket allvar och Jörgen ville säga ett och annat som jag skulle ta med mig på livets stig.

Han är klock den mannen, den saken är klar. Ett citat sa han som fastnade direkt i mitt huvud och det var:

"Ta aldrig dig själv på så jävla stort allvar"

Jag kan inte hjälpa det men jag tyckte att det där var så jäkla bra sagt. Det finns så många här i världen som tror att de är livets viktigaste människa, som inte ser att det finns fler individer i omgivningen. Att inte ta sig själv på så stort allvar innebär spontanitet, ödmjukhet och glädje och det är enligt min egen filosofi några av livets viktigaste personligheter. Jag gillade det där citatet helt enkelt.

Men jag kan inte riktigt sätta ord på varför?!
Jag kommer alltid tycka att min tid som brevbärare på postverket i Luleå varit en fin tid med mycket roliga minnen och erfarenheter som jag vill minnas med glädje.

1 kommentar:

Anonym sa...

Ja jag tycker det är en väldigt sund inställning till livet...