torsdag 22 mars 2012

vägen till att bli förskolelärare.

Och herregud, nu börjar jag bli trött. Det är mycket i skallen (får dock inte glömmas att jag trivs bäst när jag har många bollar i luften). MEN, nu tänkte jag dela med mig lite av min hjärngymnastik, så är du intresserad fortsätt att läsa. Annars skiter du i det.

Schemat för mig framöver.
Idag torsdag.
Besök på förskolan jag ska göra praktik på.
Därefter lite paus och solmys med familjen.
Nu läsa läsa läsa, inför morgondagens tenta.

Imorgon fredag.
Klockan 8 är det tänkt att jag och Lisa ska ta plats i skolan och läsa uppgiften för tentan. Sedan är det skriva skriva skriva tills inlämningen är på kvällen.
Runt 19, ja eller typ då kommer Mange, Lina, Svedje och hans bror till vårt Anex för att mys och förhoppningsvis ska jag vara klar med tentan så att jag ska fira ett färdigt resultat (FÖRHOPPNINGSVIS)

Lördag.
Då vill jag vara lite lätt bakis, ha en klump mindre i magen och njuta av solen.
Innan jag ska klä mig i arbetskläder och jobba på kära Tvåkanten!

Söndag.
LEDIG!

Måndag och ny vecka.
Då blir det skola från klockan 8 och hör på denna heldag! Fram till klockan 13 ska vi vara på pedagogen, sen ska jag bussa till Partille för information om arbetsstyrningen i Partille kommun. Detta på kommunhuset där.

Tisdag.
VFUn börjar klockan 07.15 till 14.30.
15.00 ska jag vara på Tvåkanten och smaka av försommarens och restaurangens nya meny.

Men hur har denna torsdag varit hittills? Anna klev upp tidigt, morgonpromenad med det lilla monstret. Därefter tog jag buss till Partille för att besöka min VFU-plats. (praktik plats på förskola) Vid Partille centrum, stod Madde, hon som ska bli min högra hand under VFU-kursen. Vi är nämligen tilldelade våra praktikplatser i par. Hon bor i Partille och hade lite bättre koll än mig på vart vi skulle. En mysig liten förskola var det och när solen skiner och barnen slipper galonisar i sandlådan var stämningen där väldigt mysig. Madde har dock jobbat i förskola i 4 år och har själv barn i en annan förskola så vare sig jag ville eller inte så kunde jag inte låta bli att få en känsla av att "herre gud vad har jag gett mig in på, ska jag klara av det här?!" Nog för att det är bara början på utbildningen och vi i största allmänhet inte behöver erfarenheter utan det är något vi ska skaffa oss, men med mina starka personliga prestationskrav så känns det sannerligen som en utmaning. Good Luck!

Nu är det då plugg som gäller, efter min paus i solen idag. Frågan är bara var jag ska börja. Varför får vi inte uppgiften förrän imorgon. Jag kan inte sluta att fråga mig själv om jag redan läst tillräckligt. Har jag fått med mig det jag behöver under föreläsningar och seminarierna eller hur i hela världen ska jag klara av tentan i morgon?!

Tur att jag har världens finaste sambo och en underbar valp som ger mig energi 24/7.
Trött less jättetrött på skolpolitik nu, låt mig bara klara denna tentan så jag kan släppa detta och se framåt. Det är bara en liten bokstav som behövs. Ett litet G så inkasserar jag 7,5 nya högskolepoäng.
Please!

1 kommentar:

FasterA sa...

Oj! Inser att jag missat några veckor av din blogg men läst igenom den nu. Och som du redan påpekat förrut vet du var generna för "många bollar i luften" kommer ifrån...Jag har också haft lite för många bollar runt mig ett tag men det är ju då man trivs bäst eller hur och presterar mest. Men glöm för guds skull inte bort att koppla av ibland, njuta av stunden och allt det där. Och morgondagens tenta: Den fixar du! och skulle du inte göra det: Vad gör det om tio år? Du får göra ett nytt försök och då vet du vad den innebär. Lycka till, jag håller tummarna medans jag rattar min buss. Jag saknar er, älskar och längtar efter er precis som vanligt. Och så vill jag ju förstås pussa lite på lille voffsingen! En vacker dag står jag och knackar på dörren, men just nu vet jag inte när det ska finnas tid till det... Puss o kram från Faster A