fredag 20 januari 2012

Första dagen, avklarad!

Ja så var det dags helt plötsligt. Den 19:e Januari kom tillslut och jag klev upp efter en galet dålig sömn. Ont i huvudet så jag vred och vände, men upp kom jag och till Göteborgs Universitet hittade jag. Ja ett av de, det rätta för dagen faktiskt.

Väl på gården i Vasaparken kommer en otroligt glad kvinna fram till mig med en reklampåse i handen, var på hon glatt utropar;

- Hej välkommen ska du läsa till lärare?
(lika glatt försöker jag svara henne)
- Ja det var i alla fall tänkt så?!
- Då min vän ska du få denna påsen med lite information, och så att läsa!
- Tack, vart ska jag ta vägen nu? frågar jag och då enligt min mening ganska självsäkert. Men svaret blir;
- Du ser lejonstatyerna där, gå upp för trappan mellan de, och jag lovar det är inte så farligt som det ser ut!!

Seriöst såg jag verkligen så rädd ut? Jag fick stanna upp en stund och överväga om jag verkligen i var så cool i den stunden som jag kände mig. Troligtvis inte!


Jag kliver in i de mäktiga salarna och möter en situation som jag aldrig någonsin skulle kunna föreställa mig. Folk bläddrar förbrilt i informationspappren vi fått, någon frågar någon fråga i stil med - hej vem är du? Någon kollar in facebook i hopp om att snälla kan inte någon uppdaterat något så jag har något att läsa?! Någon blir obekväm i situationen stå själv, stå cool, va snygg. Någon ser faktiskt cool, glad och lugn ut. Jag vill bara le, bara bevaka och sen ägnar jag de minuterna till att SMSa med Hising. Hon berättar att hon själv var 1,5h tidig till sitt upprop i risken att gå vilse. Tro mig det var flera där som garanterat stått utanför låsta portar en, kanske två timmar tidigt. Själv smög jag in kvart i.

Info, info, info, info. Inte en minut prat med varandra fanns det tid för. Nej 500 nya lärarstudenter skulle maxas med, kursliteratur, kursledare, nämndemän, ansvarig hit, ansvarig dit. Vad glad, ta vara på chansen, lär känna vänner. Kunskap!

Lite så här såg min första dag ut på Göteborgs Universitet.

Inga kommentarer: