lördag 7 november 2009

jag måste bara undra.


Jag kom iväg från jobbet här nu för en timme sedan ungefär. Inser när jag kommit ut från Babar att jag inte har med mig några nycklar hem med mig. (något jag se
nare efter en noggrannare genomsökning av väskan upptäcker att jag vist har!) Hur som helst, innan jag hittat nycklarna i väskan med 2 miljoner andra saker i hinner jag bort till Mats som jobbar Modesty. Därefter går jag mot Brunnsparken där jag ska ta vagnen hem, nu till saken. Innan jag hinner lämna avenyn går jag in på 7 - eleven och köper en burk fanta.

Jag går därefter ut på Avenyn igen, runt omkring mig ser jag massor av människor. Fulla, glada, arga, mer fulla, ledsna, kärleksfulla, fler fulla och mer eller mindre galna. Sen finns det poliser också. Två av dessa, för samhället utsända blåklädda poli
ser söker först ögonkontakt med mig, när de fått detta går de med
bestämda steg mot mig. Jag kollar lite bak mig men inser till min stora förvåning att det inte är någon vinglande person bak mig de egentligen är ute efter. Nej deras steg är riktade mot mig. Snart står vi öga mot öga.

- (Poliserna) Du vännen, vi vill kolla din burk!
- (jag) - Min? Aja gör det.

Sen kunde jag inte låta bli att skratta var på jag frågar om jag ser så himla skyldig ut där jag går. Helt och hållet nykter, iklädd sneakers, adidaströja och lila vantar med en burk fanta i handen, gående hem från jobbet.

Poliserna skrattar också, och svarar:
- Nej du ser faktiskt inte så farlig ut!

Ibland måste jag bara undra. Varför väljer poliserna att gå fram till mig när hela avenyn är full av fulla. Antingen var det för att de behövde lite glädje mitt i natten, eller såg jag helt enkelt väldigt kriminell ut. Jag tror det var det sista alternativet, men jag hoppas att jag lyckades med det första.

Nu ska sängen värmas upp till Mats kommer hem, sen ska det ringas hejdå till pappa som åker till värmen inatt :) Godnatt

Inga kommentarer: