tisdag 18 november 2008

Det är något speciellt med Zlatan.

Ja nu stod han där igen. Uppe på scenen med sitt magkicklande leende och tackade för ännu en guldboll. Fotbollsgalan den kvällen som är sådär alldeles speciell varje år. Jag minns hur arg jag var när de slutade sända alla kvällens pris och hur mycket energi jag la på att det kastades silver på tjejerna som fick diamantbollen och att grabbarna, (eller ja.. Zlatan) fick guld över sig och en guldboll att ta emot. Det kändes fel och fusk då.

Nu känns det bara Zlatan.
Jag är inte ett dugg irriterad, killen är värld allt som är av det finaste. Man blir ju tårögd av att veta att det är en svensk karl som kan spela fotboll som honom. Det är rörande. Det är Zlatan. Jag satt och tänkte lite i allt glitter och mitt i alla apploder insåg jag att det sitter väldigt många killar bland borden på fotbollsgalan och klappar sina händer åt sveriges - fotbolls - kung. Och hur glada de än är för Z skull så kan man se igenom vissa av de. Jag tyckte att jag kunde se de inse att, de är bra - men de kommer aldrig bli som Zlatan.

Jag har själv sinum hatat, sinum beundrats av Zlatan
Dock skulle jag nu vilja säga att jag bara imponeras, han har lyckats med det alla fotbollsspelare drömmer om. Det bästa med Zlatte är hans leende och den framväxta ödmjukheten blandat med glimten i ögat och självförtroendet. Vi har alla mycket att hämta hos den mannen som idag blev hyllad i svensk fotbollshistoria. Jag beundras av honom. Det var dit jag ville komma.

Baksidan till Zlatans framgång kan jag läsa om i boken "Zlatan är Zlatan" som jag fick i somras av faster Ingegerd och kusinerna. Det är faschinerande och det är helt klart att det finns många tillfälligheter som tagit honom dit han är idag. Den killen som imponerar på nytt om och om igen.

Det finns också många som kämpar för att nå dit han gjort och dit han är, men vissa faller bort på vägen. En av de kan man läsa om i den boken jag köpte i Västerås, "I skuggan av SanSiro" Det är skrämmande vad den där bollen kan göra med våra liv.

"allt har en fram- och en baksida"



... men ikväll är det bara Zlatan, Zlatan Ibrahimovic.

Inga kommentarer: