torsdag 2 oktober 2008

posten får mig att minnas

Jag levererar varje dag post till näst intill 500 hushåll, varje dag får jag en repetition av namnen till varje brevlåda/postfacks ägare och nu efter den tiden jag jobbat där skulle jag vilja säga att jag kan varenda namn utantill och utöver det har jag även genom att klistra eftersändningsmärken lärt mig en och annan föredetting också. Det är ingen hemlighet att brevbäraryrket tränar hjärnan.

men det har slagit mig...

...hur mycket andra detaljer som får mig att minnas ett och annat. Jag pratar om alla de minnen som min posttur påminner mig om varje dag. Till exempel delar jag post till till en F.Lindström och en M. Lundgren, gissa vilka jag tänker på då? Eller vem jag tänker på när jag ser Jesper, Jenny, Emil, Johanna, Klara och massor andra namn. Jag minns.

Men utöver alla dessa namn jag läser varje dag så väcks också unika minnen till liv när jag springer runt. Utav de 57 trappuppgångar jag kliver in i varje dag finns det vissa som har en alldeles speciell doft och dessa förknippar jag med tillfällen i mitt liv och jag tänker på det precis varenda dag.

Det finns en som luktar som det gör hos mormor& sven, en som luktar som det luktar hemma hos Anna Svensson, det finns en som doftar som det luktade i tjejernas hus på vårt konfirmationsläger. En doft påminner mig om första dagen i skolan när jag bara var sju år. Sen finns det en och annan som luktar som internatet, tolka det hur ni vill - ibland är det väl en komplimang ibland inte. Sen finns det ett hus som luktar precis som det gjorde i Logen i hemsjö när vi var där. Jag minns innebandykvällarna, alla sportlov och luciafiranden. Det är speciella känslor i magen varenda gång.

Posten får mig att minnas -

3 kommentarer:

Anonym sa...

Anna det är verkligen dax för dig att byta jobb :-))
Pappa Pelle

Anonym sa...

Nej Pelle! Där har du fel! Anna! Fortsätt sniffa och minnas. Jag gör det och upplever minnen hela tiden. Fast ny snö doftar också speciellt. För att inte tala om blöta vinterkläder;.)

annaS sa...

Hoppas du tänker på positiva minnen när du känner min huslukt :) Önskar att jag också fick känna den varje dag!