måndag 27 december 2010

Vi firar jul i Bolivia och jag har tusen saker att beratta!

Vi har rest i 112 dagar nu och befinner oss i La Paz, Bolivia. Ett land dar manniskorna ar valdigt fattiga, har finns inte asfalt pa vagarna och det ar brutala skilnader mellan att aka buss har och att aka buss i Argentina och Chile som vi gjort forrut. Det ar vad folk har sagt till oss, de har varnat oss men hur ska vi veta om det stammer utan att testa. Jag kan bra saga att ryktet stammer! Bara det att en familj pa fem personer kan boka in sig och trangas pa tva saten, eller att vagen vi ska aka pa kan forsvinna helt nar regnet forsas som starka floder nerfor bergen eller att du kan sitta i bussen och den tvarstannar for att manniskor vill hoppa pa och salja mackor, godis eller glass till passagerarna, sa fungerar det har och det sager ganska mycket om landet bara det...

Om var verklighet kanns langt borta sa har julkanslan kants annu langre bort. Nar Mats och jag for lite drygt en vecka sedan satt pa bussen upp till Puerto Iguazu fran Buenos Aires kom vi pa att vi mest troligt skulle na den Boliviska gransen och Uyuni precis lagom till den svenska julafton. Vilket skulle gora det svart for oss att leva upp till vara svenska religioner - vilket efter 112 dagar borta fran Sverige inte gor speciellt mycket, det finns faktiskt ingen vist med att aka utomlands om man ska leva som svensk!

Hur som helst, det blev som vi trodde, och den 21 December passerade vi gransen efter att ha koat fem timmar. Dagen efter hade vi sovit en natt pa hotell och klockan 08.15 hoppade vi pa bussen som efter 8 timmar skulle ta oss till Uyuni. Atta timmar som blev 11, skakande, hogljuda och laskiga timmar i denna bolivianska buss. Dock kan jag inte klandra busschafforen, han var otrolig!

Pa bussresan traffar vi Jake fran England som reser med Alfred fran Malmo, de blev och ar fortfarande vara kompanjoner. Bada talar flytande spanska dessutom, klockrent! Vi checkar in pa ett hostel med J & A, ett bra hostel for att vara Uyuni/Bolivia trots att det inte finns vatten mer an vissa timmar om dygnet, inget toalettpapper och noll kontakt med internet. Vi prutar till oss ett bra pris pa en tredagars tur och dagen fore julafton bar det av. Var Salt-flats-tour i Bolivia!

Innan varan jeep rullar ivag skakar vi hand med Daniel(fran belgien) & Sebastian(fran Malmo) som ocksa ska med pa turen. De reser tillsammans sedan en vecka tillbaka, nu var vi alltsa med varan chaffor inraknad 7 killar och jag i var blaa jeep.

Pa Lill-julafton aker vi och kollar pa saltflats (jag har helt underbara bilder pa kameran, som kommer sa fort som mojligt) Vi aker pa salt, salt och ater salt. Flera kilometer av bara salt och mitt i detta kommer en o. En o med massor av kaktusar, hur ar det mojligt?
Natten tillbringar vi i ett hotell som ar gjort av 100% salt. Ascoolt!

Pa Julaftons morgon kliver vi upp klockan 7 for frukost och jag tar direkt pa mig min tomteluva, (typ varldens fulaste) som jag hittade dagen fore. Den fick sitta pa mitt huvud hela langa dagen, allt for julkanslan! Pa julafton akte vi runt pa platser som seriost gjorde det svart for mig att forsta att jag fortfarande befann mig pa samma planet. Vi sag mangder av flamingos och oken, oken och berg och stenar och ja. Otroligt! Kvallen bodde vi verkligen mitt ute i ingenstans och natten gjorde att aven de som normalt firar jul den 25 kunde borja sitt firande. Vi fick till och med aran att lyssna pa tva barn som sjong Feliz Navidad for oss till maten. (jag har filmat, de ar saaaa sota) Det var en otrolig kvall, med god mat och gott sallskap (aven om den Bolivianska maten inte kommer i narheten av ett svenskt julbord)

Annandagen gick vi upp redan klockan fyra. Jag och grabbarna skulle tillbringa manga timmar i Jeepen denna dagen och pa vagen fick vi se nagot otroligt. Fran varan undre jordyta kom anga och lava upp och det bubblade och rok. Mitt ute i oken, kan ni forsta? Varan planet ar helt otrolig och gejsrar ar over min hjarnas forstaelse. Tack for att jag fick se detta och tack for att jag fick bada i naturligt varma kallor igen och tack for att jag sett riktiga kaktusar, vulkaner, flamingos, saltflats och massa andra otroliga ting.

Vi var tillbaka i Uyuni runt 5 tiden pa eftermiddagen och var tredagars tur var slut.
Om jag har haft en bra jul? Ohja!

1 kommentar:

Faster A sa...

Gud va spännande ni verkar ha haft! Jo, vi har tänkt väldigt mycket på er också. Senast efter lunch igår började vi prata om er och fundera på när nästa livstecken skulle dyka upp. Och sen när vi satt runt köksbordet igårkväll tillsammans med Pelle o Jenny kom livstecken på löpande band via facebook, blogg och telefonsamtal från min pappa. Härligt!