fredag 18 juli 2008

min framtid

Jag tillhör tyvärr den skaran här i världen som efter avskedet till skolan hamnade i en period i livet som innebär vilsenhet. Det jag försöker säga här är att jag är en av de som inte har en aning om vad jag vill göra i livet, ni vet var ska jag bo, var ska jag jobba, vilka arbetstider vill jag ha och framförallt. Vilket yrke vill jag sysselsätta mig med??!

Jag blir inte alls inspererad av att plugga till någonting. Jag har försökt kolla universitet, högskolor och utbildningar. Jag har försökt tycka saker och ting låter intressant och i vissa fall kan jag också tycka att det verkar vara det, men inte så pass kul att jag vill ta ett beslut att börja plugga och studera i flera år. Jag vill verkligen inte, istället säger någonting mig att jag vill ta den svåra vägen. Jag har en tro på att om jag ger mig in på en sak kommer det leda till nästa. Jag har en vild fantasi om att det är min framtid, att det kommer gå vägen och att jag på det sättet en dag hittar mitt drömyrke?!

Jag vill inte tro att jag behöver någon utbildning, jag vill lära mig på plats och hela tiden lära mig nya saker på den arbetsplatsen där jag är. Jag tror att erfarenheter är den bästa kunskapen. Och hur jag än vrider och vänder det så känns det som att flytten hit till Luleå var ett steg i denna riktningen att hitta ett roligt jobb en dag i framtiden...

vad tror ni?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är helt säker på att du är på rätt väg Anna. Livet innebär en massa möjligheter och dom får man tag i om man är nyfiken och uppmärksam. Har man upptäckt o lärt sig något på egen hand eller tillverkat något själv så är det mycket mera värt än något förvärvat. Det är bara du som vet vad du själv kan o vill och låt din magkännsla styra så kommer du till ett bra mål.

Anonym sa...

Karin Boye skrev:
Nog finns det mål och mening på vår färd
men det är vägen som är mödan värd.

Bra va?

Anonym sa...

Vadå "Vilket yrke vill jag sysselsätta mig med??!"
Det har jag aldrig själv kommit fram till. Jag tror att det är något som ger sej längs vägen och hela livet är en skola. Så länge du lär dej något nytt varje dag utvecklas du till att bli precis just du. Bara ta det lugnt och utnyttja dagarna med att suga in alla intryck som kommer i din väg. Det finns ingen anledning att bestämma sitt drömyrke idag och inte i morgon heller.

Anonym sa...

Du gör helt rätt Anna. Jag har halkat runt på bananskal hela livet. Vägen från lantbruksskolan till Migrationsverket har ju varit ganska krokig - men kul!!!

Det viktigaste tror jag är ens inställning - att det inte finns något jobb som är "bättre" eller "sämre" än något annat - utan att alla yrken behövs och är viktiga. Att man inte har nedvärderade tankar om vissa yrken och yrkesgrupper. Och att man lär sig saker inom alla yrken och jobb. Sen är utbildning viktigt också! Fast jag måste erkänna att jag har svårt att se vad mina kollegor på jobbet har för nytta av sina akademiska titlar (som de så ofta skryter med..)